پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته صنایع‌دستی

استاندار لرستان به مناسبت فرارسیدن هفته صنایع‌دستی پیامی را صادر کرد.

به گزارش میراث آریا، متن پیام استاندار لرستان به مناسبت فرارسیدن هفته صنایع‌دستی به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

کهن دیار لرستان که به خصوصیات برجسته اخلاقی مشهور و همچنین در ارادت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت شهره است، به گواه تاریخ مهد هنر و تمدن است.

آثار به جا مانده از دیوارنگاره‌ها، مفرغ‌ها و سفالینه‌های هزاران ساله در این دیار یادآور فرهنگی غنی است که از قعر تاریخ در این سرزمین رسوخ کرده و در همنوایی دل و دست مردمان آن آثاری منحصربه‌فرد پدید آورده است.

دست آفریده‌های زنان و مردان لر، حکایت از جریانی اصیل از هنر ناب در مسیر تاریخ و پیوند میان زندگی و هنر دارد، نقوش غارهای باستانی این سرزمین نمایانگر کارزار زندگی گذشتگان و سراسر شور و تحرک است، مفرغ‌های لرستان محمل هنر و نقوش متنوع آن آینه تاریخ نانوشته این سرزمین است.

لرستان ایستاده بر تاریخ نظاره گر دستان زحمت‌کشی است که بر سختی فلز می‌نوازد تا آفرینشگر آثار فاخر ورشو باشد در گوشه‌ای دیگر شیر زنان لر شاهکارهای زیبایی در قالب گلیم، جاجیم، ماشته و قالی لری پدید آورده‌اند.

در این راه مردانی هنرمند نقش جان را بر گره چوب نشانده و هنرهای ناب گره چینی، ارسی سازی و قواره بری در این دیار پرورانده و آثار بدیعی را در تزئین خانه‌های تاریخی و اماکن مذهبی آن پدید آورده است، آثاری که در لابه‌لای پنجره‌های رنگین ارسی خانه‌های آن نور امید را می‌توان یافت.

اینجانب فرا رسیدن روز جهانی صنایع‌دستی و روز ملی فرش و آغاز هفته صنایع‌دستی را به عموم مردم لرستان و تمامی فعالین این حوزه تبریک عرض می‌نمایم، امید است با اهتمام زنان و مردان لرستان و حمایت‌های دولت، هنرهای فاخر این دیار آنچنان که پابرجاست، نوید بخش آینده‌ای درخشان در حوزه میراث ماندگار، گردشگری و صنایع‌دستی باشد و با حمایت از این ظرفیت‌های چشمگیر روز به روز شاهد رونق صنایع‌دستی و نقش به سزای آن در رونق اقتصادی استان باشیم.

ابوطالب شفقت

استاندار لرستان»

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101055
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha